• ua
  • ua
  • МЕНЮ:

    Гіпермаркети - перспективи сегменту

    14.01.2015

    Насиченість сегменту продовольчих гіпермаркетів в Україні порівняно з іншими сучасними рітейл-форматами є порівняно низькою. Разом з тим, на нього припадає істотна частка обороту в системі рітейл-форматів, яка постійно зростає за рахунок популярності гіпермаркетів у споживачів.

    Насиченість сегменту продовольчих гіпермаркетів в Україні порівняно з іншими сучасними рітейл-форматами є порівняно низькою. Разом з тим, на нього припадає істотна частка обороту в системі рітейл-форматів, яка постійно зростає за рахунок популярності гіпермаркетів у споживачів.


    FMCG-рітейл в умовах економічної нестабільності
    Девальвація національної валюти і, як наслідок, зниження купівельної спроможності населення прямо пропорційно позначилися на ринку роздрібної торгівлі України. Так, за період з січня по жовтень 2014 оборот роздрібної торгівлі в нашій країні знизився на 6,8% - до 728,6 мільярда гривень. У складних економічних умовах найбільш стійкі позиції в структурі роздрібної торгівлі зберіг сегмент товарів повсякденного попиту (FMCG). «Продуктовий рітейл працює з базовими потребами людей, тому до кризових явищ він схильний менше, ніж економіка в цілому», - пояснюють в компанії «Рітейл Груп», що розвиває в Україні кілька форматів рітейл-мереж, в тому числі, мережа гіпермаркетів «Велмарт». Разом з тим, зростання цін на продукти, яке, за даними Держкомстату України, у жовтні 2014 року по відношенню до жовтня 2013 року склало майже 20%, спровокувало міграцію покупців з одного цінового сегменту в інший, а також відмову від деяких товарів, зокрема, імпортних, ціна на які збільшилася практично в два рази. Дана тенденція вплинула на вартість середнього чеку, яка у деяких рітейл-операторів змінилася у бік підвищення, у деяких, навпаки, - в бік зниження. Приміром, компанія «Рітейл Груп» повідомила, що середня вартість покупки знизилася на 1,5-2%. Разом з тим, за даними рітейлера, попит на продукцію, що реалізується в мережі гіпермаркетів «Велмарт», є стабільним і в I кварталі 2014 року у порівнянні з аналогічним періодом 2013-го продемонстрував зростання на 10%.

    Структура ринку і основні гравці
    У 2014 році в Україні продовжилося кількісне зростання сегменту сучасних (гіпермаркети, супермаркети, дискаунтери, cash & carry) та традиційних («магазини біля дому» і традиційні магазини) форматів роздрібної торгівлі, що пояснюється тим, що багато рітейл-операторів завершили реалізацію раніше початих проектів. Проте, вже в 2015 році, згідно з прогнозами, темпи їх розвитку знизяться.

    За даними компанії GfK Ukraine, за результатами першого кварталу 2014 року в Україні 74% домогосподарств купували товари широкого вжитку в сучасних форматах роздрібної торгівлі. У порівнянні з аналогічним періодом 2013 кількість покупців в сучасних форматах виросло на 6%. Найбільший приріст продемонстрував такий формат торгівлі як гіпермаркет (+ 18%)..

    Зміна кількості покупців у форматах сучасної торгівлі*, %

    *Враховано більш ніж 60 категорій товарів (продукти харчування, напої, засоби особистої гігієни, очищаючі і миючі засоби), які включені до споживчої панелі домогосподарств. Джерело: GFK Consumer Panel Services


    Однак, за даними компанії GT Partners Ukraine, незважаючи на потенціал даного сегменту і зростаючий попит з боку споживачів, ринок гіпермаркетів в Україні стагнує. Так, у 2009 році в Україні було відкрито 5 нових гіпермаркетів, в 2010-му - 4, у 2011-му - 5. У 2012 році в Україні було відкрито 11 нових продовольчих гіпермаркетів, що є кращим результатом за останні п'ять років, а в 2013 році - тільки 4 нових об'єкти. Незважаючи на складний період і вкрай негативні тенденції, у 2014 році (станом на кінець листопада) приріст сегменту гіпермаркетів за кількістю нових відкриттів вже склав 8 об'єктів. Так, в поточному році нові гіпермаркети відкрили такі оператори як «Ашан Україна Гіпермаркет» - два об'єкти «Ашан» в Сімферополі (зараз цей об'єкт знаходиться в управлінні російської компанії) і Києві, «Рітейл Груп» - три гіпермаркети «Велмарт» в Харкові, Бердянську (Запорізька область) та Ніжині (Чернігівська область), «Новус Україна» - гіпермаркет в Броварах (Київська область), «Адвентіс» - гіпермаркет «Караван» в Донецьку, «Континіум-Трейд» - гіпермаркет «Там Там» в Києві. Крім того, до кінця року планується відкриття ще одного гіпермаркету мережі «Велмарт» в Харкові.

    Станом на вересень 2014 року сумарна торгова площа найбільших мережевих продовольчих гіпермаркетів України, за даними GT Partners Ukraine, становила близько 574 000 м2, з яких більше чверті припадає на мережу «Ашан» (123 100 м2), яка, таким чином, є лідером українського продовольчого рітейлу за показником сумарної торговельної площі. Лідером за кількістю функціонуючих об'єктів є національний рітейл-оператор «Рітейл Груп», у портфелі якого представлено 17 гіпермаркетів, що працюють під вивіскою «Велмарт» і «Велика Кишеня». На українському ринку гіпермаркетів присутні два міжнародних гравця - «Ашан» і Novus.

    Найбільші рітейл-оператори України, вересень 2014 (за кількістю відкритих гіпермаркетів*)
    Керуюча компанія Центральний офіс Розвиваються оператором мережі гіпермаркетів Кількість гіпермаркетів в мережі Сумарна торгова площа гіпермаркетів
    «Рітейл Групп» Київ «Велика Кишеня», «Велмарт» 17 60 900
    Fozzy Group Київ «Сільпо» 15 63 300
    «Амстор» Донецьк «Амстор» 15 56 300
    «Таврія-В» Одеса «Таврія В» 13 82 000
    «Ашан Україна Гіпермаркет» Київ «Ашан» 12 123 100
    «Группа Рітейлу України» Київ «Караван» 8 53 900
    «Новус Україна» Київ Novus 7 30 700
    *Роздрібні FMCG-магазини з торговою площею від 3000 кв.м. Джерело: GT Partners Ukraine


    Привабливість та перспективи сегменту
    У порівнянні з іншими європейськими країнами, сучасні формати торгівлі в Україні зберігають значний потенціал і перспективи для подальшого зростання, зокрема, сегмент гіпермаркетів, що характеризується низькою насиченістю і відкладеним попитом в умовах активного розвитку мереж «магазинів біля дому» та дискаунтерів. Крім того, на думку експертів компанії «Рітейл Груп», перевага гіпермаркетів перед іншими сучасними форматами торгівлі полягає не тільки в більш привабливій для споживачів вартості товару, але і в широкому асортименті, якому сучасний покупець приділяє все більше уваги.

    На думку експертів, подальший розвиток продовольчих гіпермаркетів в Україні буде обумовлений як економічною ситуацією в країні в цілому, так і планами торгових операторів і девелоперів щодо відкриття нових ТЦ/ТРЦ, якірними орендарями яких часто стають продовольчі гіпермаркети. «Ми очікуємо, що динаміка відкриття нових гіпермаркетів в найближчі 1-2 роки буде перебувати на більш низькому рівні в порівнянні з періодом 2010-2013 років. Девелопери і рітейлери будуть в першу чергу вводити в експлуатацію ті об'єкти, які знаходяться на завершальній стадії будівництва», - коментує перспективи розвитку формату Ігор Гугля,
    директор GT Partners Ukraine. Територіальна концентрація гіпермаркетів в Україні істотно не зміниться - так вважають у компанії «Рітейл Груп», а за даними GT Partners Ukraine, у найближчі роки великоформатні FMCG-об'єкти будуть відкриватися в основному у великих мегаполісах (за винятком Донецька і Луганська).

    У GT Partners Ukraine відзначають, що на сьогоднішній день розвиток сегменту гіпермаркетів в Україні стримується низкою факторів, серед яких - великий обсяг інвестицій, необхідний для відкриття об'єкту (від $ 5 до $ 25 мільйонів з урахуванням покупки або довгострокової оренди земельної ділянки під будівництво). Серед інших факторів, що стримують розвиток сегменту гіпермаркетів в Україні, експерти GT Partners Ukraine називають проблеми в сегменті земельних відносин, відсутність великої кількості планованих або споруджуваних великоформатних торгових центрів, а для невеликих міст - ще й невисокий ступінь автомобілізації жителів, яка не дозволяє робити великі покупки і, відповідно, утримує обсяг середнього чека на порівняно невисокому рівні.

    Разом з тим, Володимир Носов, генеральний директор компанії «Укрстальконструкція», вважає, що сегмент гіпермаркетів можна зробити більш економічно привабливим для девелопменту за рахунок застосування в їх будівництві сталевих конструкцій. У даному випадку мова йде про окремо споруджуваних будинках гіпермаркетів, на відміну від орендованих приміщень. «Тонна металоконструкцій коштує дорожче, ніж куб залізобетону. Однак якщо врахувати всі чинники, що впливають на економічну складову проекту, то сталь в підсумку сприяє зниженню інвестицій», - вважає він. Такими факторами, за словами експерта, є:
    • Скорочення термінів проведення будівельно-монтажних робіт. Так, за даними «Укрстальконструкції», застосування сталевих конструкцій в порівнянні з бетонними дозволяє скоротити терміни будівництва до 30% (проте слід враховувати, що цей показник є індивідуальним для кожного об'єкту), а якщо строки будівництва припадають на холодну пору року, то існує можливість скоротити їх ще більше.
    • Більш швидке отримання грошового потоку від працюючого об'єкту завдяки його якнайшвидшому введенню в експлуатацію.
    • Зниження витрат на управління проектом (менший термін будівництва - менші витрати на менеджмент проекту) і витрат на оренду підйомних механізмів, задіяних на будівництві. «Монтаж металоконструкцій вимагає меншої кількості трудових ресурсів, а це безпосередньо впливає на рівень травматизму на будівельному майданчику. Відсутність "мокрих" процесів дещо спрощує завдання організації роботи на будівельному майданчику, а також знижує ризики, пов'язані з термінами введення об'єкту в експлуатацію», - зазначив Володимир Носов.
    За матеріалами Commercial Property.

    ПІДПИШИСЬ, ЩОБ НЕ ПРОПУСКАТИ ВАЖЛИВІ НОВИНИ