• ua
  • ua
  • МЕНЮ:

    ОСОБЛИВОСТІ ВОГНЕЗАХИСНИХ РІШЕНЬ ДЛЯ ПАРКІНГІВ

    02.06.2016

    Проблема паркування автотранспорту залишається невирішеною в багатьох країнах світу. В українських містах-мільйонниках щодня водії докладають титанічних зусиль для пошуку вільного паркувального місця.

    Залишивши в стороні проблеми фінансування будівництва парковок і проблеми культури паркування водіїв, розберемося в двох питаннях забезпечення пожежної безпеки наземних багаторівневих автостоянок в Україні - нормування вогнестійкості будівельних конструкцій і їх вогнезахист.

    Вимоги до вогнестійкості будівельних конструкцій в паркінгах різних типів визначені в ДБН В.2.3-15:2007 «Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів». Згідно таблиць 5 і 6 цього документа ступінь вогнестійкості наземних паркінгів, а відповідно і класи вогнестійкості конструкцій визначаються в залежності від кількості поверхів і їх площі в межах протипожежного відсіку. Відповідно до даних вимог межі вогнестійкості конструкцій багаторівневих парковок в рідкісних випадках будуть менше 120 хвилин для несучих колон, 45 хвилин для балок перекриттів і 60 хвилин для балок сходових клітин та косоурів.

    Дослідницькі дані, отримані після реальних пожеж на парковках в США протягом останніх кількох десятиліть, показали, що пожежа в відкритих багаторівневих стоянках, без участі автотранспортних засобів, не призводить до акумуляції тепла під перекриттям. Невеликий відсоток площі парковки, яка бере участь в пожежі (як правило, менше 2% площі) щодо загальної площі, а також вентиляція, яка забезпечується відкритими стінками, дозволяє досить швидко пом'якшити температуру наростання пожежі.

    Дані дослідження також показали, що пожежі на стоянках є локалізованими подіями, які не призвели до загибелі людей. Крім того, пошкодження від пожеж в каркасі будівлі парковки є рідкісними випадками і коли вони все-таки відбуваються, як правило, не пов'язані з задимленням або з безпосередньою дією вогню.

    Пошкодження структури каркасу парковок в результаті безпосереднього загоряння транспортних засобів, також буде мінімальним. Опубліковані в 1992 році дані, які були зібрані після вивчення 404 пожеж, відображають середню вартість пошкодження парковок як $131 (загальна вартість всіх пошкоджень склала $ 53 265).

    Повномасштабні вогневі випробування, такі як випробування Scranton Fire Test 1972 року і Australia Test 1985 року, проведені в відкритих багаторівневих парковках показали, що температури, що досягаються в результаті розвитку пожежі, не наближаються до критичних температур сталі навіть в результаті залучення в пожежі кількох транспортних засобів.

    Все це свідчить про те, що українські вимоги до вогнестійкості будівельних конструкцій на парковках завищені і потребують коригування. Як мінімум необхідно враховувати внесок автоматичних систем пожежогасіння в загальну вогнестійкість конструкцій, як це робиться в більшості європейських країн.

    До найбільш поширених матеріалів, що використовуються при вогнезахисті конструкцій паркінгів, відносяться конструктивні вогнезахисні матеріали (плити, сегменти, шкаралупи, керамічні кам'яні вироби, блоки), вогнезахисні штукатурні суміші, а також тонкошарові реактивні покриття інтумесцентного (що спучуються) типу. На даний момент в Україні сертифіковано і дозволено до застосування більше 20 вогнезахисних матеріалів для сталевих конструкцій, які в залежності від їх типу дозволяють підвищити межу вогнестійкості металоконструкцій до 300 хв.

    Також необхідно пам'ятати, що проєктування багаторівневих паркінгів із застосуванням Єврокодів дозволяє домогтися зниження вартості вогнезахисту металоконструкцій на 20-30% порівняно з проєктуванням за вітчизняними нормами за рахунок диференційованого підходу до визначення критичних температур сталевих конструкцій.

    Відзначимо, що при будівництві підземних парковок особлива увага приділяється більш високим вимогам до класів вогнестійкості залізобетонних перекриттів, ригелів, колон, а також систем вентиляції і димовидалення. Основною причиною втрати несучої здатності залізобетонних конструкцій при пожежі є швидкий прогрів бетону та армуючих елементів. Це особливо актуально для підземних парковок, де залізобетонні перекриття і колони експлуатуються в режимі підвищеної вологості. При об'ємній вологості бетону більше 5% втрата цілісності конструкцій може наступити після 5-20 хвилин впливу полум'я. Утворення наскрізних тріщин у вологому бетоні - одна з найважливіших проблем вогнезахисту залізобетонних конструкцій. Якщо запобігти втраті несучої і теплоізолюючої здатності можна збільшенням товщини перекриття, то захист бетону від утворення таких тріщин можливий тільки за допомогою додаткової теплоізоляції.

    Сьогодні при будівництві стоянок найчастіше застосовується система вогнезахисту залізобетону на основі плит з кам'яної вати, яка служить одночасно і теплоізоляцією. Плити з кам'яної вати - матеріал, здатний витримувати високу температуру, при цьому не виділяє в разі впливу вогню токсичних речовин.

    Костянтин Калафат

    ПІДПИШИСЬ, ЩОБ НЕ ПРОПУСКАТИ ВАЖЛИВІ НОВИНИ