• ua
  • ua
  • МЕНЮ:

    Дмитро Липпа: «Україна здатна споживати до 10 млн т сталевого прокату в рік»

    16.07.2014

    Ще на початку лютого поточного року в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі впевнено заявляли про те, що ситуація на зовнішніх ринках металопрокату і плани з розвитку основних металоспоживаючих галузей внутрішнього ринку дають підстави очікувати зростання українського ринку металопродукції в 2014 році.

    Ще на початку лютого поточного року в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі впевнено заявляли про те, що ситуація на зовнішніх ринках металопрокату і плани з розвитку основних металоспоживаючих галузей внутрішнього ринку дають підстави очікувати зростання українського ринку металопродукції в 2014 році. Посилаючись на аналіз стану зовнішніх ринків металопрокату, проведений ДП «Укрпромзовнішекспертиза», в поточному році експерти прогнозували помірне поліпшення економічної ситуації в розвинених країнах (США і ЄС), що повинно посприяти збільшенню споживання сталі в 2014 році на 3,1% (близько 50 млн т) порівняно з 2013 роком.

    На думку колишніх чиновників Мінекономрозвитку, в поточному році Україна може розраховувати на збільшення експорту металопродукції за рахунок відновлення попиту на ринку країн Близького Сходу і ЄС та на збільшення поставок на внутрішній ринок за рахунок активізації будівництва доріг і модернізації теплових мереж.

    Але політична ситуація внесла серйозні корективи в ці прогнози, особливо це стосується поставок металопродукції на внутрішній ринок. Адже будівельний комплекс, один із ключових секторів по споживанню металопродукції, зараз практично завмер в очікуванні кращих часів, що не могло не позначитися і на ринку металопрокату.

    Як відзначають оператори ринку, за січень-березень поточного року, порівняно з аналогічним періодом минулого, українські підприємства гірничо-металургійного комплексу скоротили виробництво сталі на 9% - до до 7,525 млн т.

    Що може змінити ситуацію і які найближчі перспективи українського ринку металопрокату, про це розповідає Дмитро Ліппа, Генеральний директор «Метінвест-СМЦ».
    Минулий рік металотрейдери вже охрестили найбільш провальним для ринку металопрокату за останній час. За вашими даними, наскільки знизилося споживання і які основні причини?

    За підсумками 2013 первинний ринок металопрокату знизився на 11%, причому практично однаково у всіх сегментах. Водночас вторинний ринок виріс на 3%. Якщо говорити про кон'юнктуру в цілому, то вона виявилася гірше очікуваної. Основними причинами цього стало скорочення експорту продукції вагонобудівних, машинобудівних і трубних заводів. На ємності ринку металопрокату також негативно позначається те, що українські компанії економлять на модернізації обладнання.

    Про які обсяги продажів можна говорити сьогодні? Як Ви оцінюєте обсяги продажів до кінця поточного року?

    У 2013 році ємність українського ринку металопрокату становила 5,5 млн т: близько 2,8 млн т припало на сортовий прокат і 2,7 млн т - на листовий прокат.

    У поточному році економічна ситуація є ще більш складною. Через політичну та макроекономічну нестабільність обсяг інвестицій істотно знизився. Нові проекти за участю вітчизняного приватного капіталу практично не запускаються, іноземні інвестори теж зайняли вичікувальну позицію. Фінансування державних проектів у першому кварталі було відсутнє.

    За підсумками двох місяців поточного року промислове виробництво в Україні знизилося на 4,2%. Зокрема, обсяг випуску продукції машинобудування скоротився на 19%, а вагонобудування - у п'ять разів. Будівельних робіт було виконано майже на 10% менше, ніж за аналогічний період 2013 року.

    Основні надії сьогодні можна пов'язувати із розв’язанням існуючої кризи і відновленням роботи економіки, в тому числі за допомогою фінансування та кредитування з боку міжнародних організацій.

    У кризу багато операторів ринку орієнтувалися на роздрібного замовника. Чи змінилася ця тенденція зараз?

    Розвиток роздрібних продажів є пріоритетом для більшості гравців вторинного ринку, в тому числі і для «Метінвест-СМЦ». Нашим першим кроком у цьому напрямку стало придбання мережі металоцентрів у Західній Україні в кінці 2012 року. У цьому регіоні робота торгових майданчиків в основному орієнтована на дрібні продажі з великою кількістю номенклатури товару. Отримавши безцінний досвід, ми вирішили розвивати роздрібні продажі в інших областях. Зокрема, роздрібні майданчики компанії вже працюють у Києві та Харкові. Ми продовжуємо вивчати потенційні майданчики в інших містах з хорошим рівнем споживання металопрокату в роздробі. Додатково «Метінвест-СМЦ» намагається розвинути роздрібний напрямок на базі існуючих філій.

    І останнім, але не менш важливим кроком, для нас стала побудова системної роботи з невеликими роздрібними металоцентрами, які займають сильну позицію у своєму регіоні і мають зрозумілу і ефективну бізнес-модель.

    Від яких факторів сьогодні залежить формування ціни на внутрішньому і зовнішньому ринках? Яка динаміка цін на основні позиції?

    Через малу ємність вітчизняного ринку близько 80% усього виробленого в Україні металопрокату реалізується на експорт. Тому внутрішні ціни формуються виходячи з доларового еквівалента котирувань продукції на альтернативних ринках збуту.

    Це призводить до того, що в умовах девальвації гривні ціни на металопрокат у національній валюті зростають, хоча в доларовому вираженні відбувається деяке зниження.

    Як Ви спрогнозували б розвиток українського ринку металопрокату в найближчі пару років?

    У поточний момент будь-який прогноз є лише здогадкою. Темпи падіння споживання призупиняться, якщо ситуація в країні стабілізується швидко. Швидкість відновлення попиту буде обумовлена об'ємом і тимчасовими рамками фінансових вливань в українську економіку. Ймовірно, приватні українські та іноземні інвестори не будуть проявляти активність до того моменту, поки ситуація в Україні повністю не проясниться.

    З іншого боку, ініціативи, декларовані владою, повинні сприяти підвищенню інвестиційного клімату та поступового притоку капіталу. Проте це - повільний процес, відчути реальні результати ми зможемо не раніше наступного року.

    Я вірю, що в довгостроковій перспективі інвестиційний попит буде локомотивом зростання економіки в цілому і обсягу споживання сталевого прокату зокрема. Навіть незважаючи на поточне зниження споживання сталі на душу населення (приблизно на 10%, до 149 кг на людину на рік за підсумками 2013 року), Україна цілком здатна споживати до 10 млн т сталевого прокату щорічно. Потенціал зростання вітчизняного ринку досить високий, але його реалізація вимагає узгоджених зусиль всіх гравців.

    «Метінвест-СМЦ» став одним із засновників Українського Центру Сталевого Будівництва (УЦСБ). Чому виникла необхідність створення професійної асоціації і які головні цілі її роботи?

    Головна мета роботи УЦСБ створення умов для зростання сталевого будівництва в Україні. УЦСБ є інструментом для ліквідації технічних бар'єрів в сталевому будівництві, модернізації нормативно-технічної бази, а також впровадження кращих світових практик в області проектування, виробництва і монтажу сталевих конструкцій. В якості практичних кроків інженерний центр УЦСБ надає допомогу в розробці прототипів будівель і технічні консультації за існуючими проектами. Розвиток сталевого будівництва в Україні в довгостроковій перспективі створить додатковий попит на металопродукцію в розмірі 1 млн т.

    Тетяна Скрипченко, «КАПстрой»

    ПІДПИШИСЬ, ЩОБ НЕ ПРОПУСКАТИ ВАЖЛИВІ НОВИНИ