При якісному аналізі варіантів сталевий або комбінований каркас завжди оптимальніше, ніж рішення на основі залізобетонного каркасу – Михайло Штомпель
18.08.2025
Про особливості попиту на металоконструкції, успішні кейси та як вдається перемагати у конкуренції з залізобетоном розповідає Михайло Штомпель, співзасновник та СЕО групи компаній CKS.
В яких сегментах нерухомості ви переважно працюєте? У яких сегментах бачите найбільший потенціал для зростання частки сталі?
Наша компанія спеціалізується переважно на промисловому та складському будівництві, а також на логістичних і аграрних об'єктах. Це ті сегменти, де сталь максимально розкриває свої переваги — швидкість зведення та гнучкість у рішеннях.
Найбільший потенціал для зростання частки сталі ми бачимо саме в промислових об’єктах, логістичних хабах і транспортній інфраструктурі. Це зумовлено потребою в релокації промислових виробництв у західних регіонах, зруйнованою логістикою біля Києва (її стартовий дефіцит) та будівництво нових логістичних хабів на заході України.
Сьогодні замовнику важливо отримати оптимальні технічні рішення сталевого каркасу (або комбінованого залізобетону/сталевого каркасу), пов’язаного з системами стіни та даху в максимально стислі терміни.
У яких випадках ви зазвичай стикаєтесь з конкуренцією з боку збірного або монолітного залізобетону? Що заважає частіше реалізовувати проєкти зі сталевими конструкціями?
Ми стикаємося з конкуренцією з боку монолітного бетону переважно у будівництві комерційних: офісні, торгівельні та готельні комплекси. Часто рішення приймається через традиційне мислення, а не техніко-економічний аналіз.
Основними бар’єрами залишаються:
- Відсутність достатньої популяризації переваг сталі
- Інерція проєктної практики
- Недостатня взаємодія між архітекторами, проєктувальниками та виробниками металоконструкцій на ранніх етапах
Також часто стикаємось з каркасами на основі збірного залізобетону в логістичних та промислових об’єктах. Саме тому у своїй діяльності ми зосереджуємо увагу на роботу з інвесторами та проєктними компаніями, для яких безкоштовно виконуємо розрахунки вартості сталевого або комбінованого каркасу, з врахуванням економії реалізації фундаментів та оцінки скорочення термінів будівництва. З нашого досвіду, при якісному аналізі варіантів – сталевий каркас, або комбінований каркас (сталь/залізобетон) завжди оптимальніше, ніж рішення на основі залізобетонного каркасу.
Якщо забезпечити можливість швидкого доступу та отримання подібних розрахунків інвесторами та проєктними компаніям, долю сталевого каркасу в будівництві можливо значно збільшити.
Чи маєте приклади успішної реалізації проєктів, де сталь перемогла інші рішення? У чому була перевага?
Так, у нас є багато таких прикладів. Один із них – це будівництво торгово-розважального комплексу «Класс», де початково планувався бетонний каркас, але після техніко-економічного обґрунтування, котре врахувало зниження вартості фундаменту на 20%, скорочення термінів будівництва на чотири місяці навіть з урахуванням додаткового вогнезахисту металоконструкцій, вартість реалізації сталевого каркасу була більш оптимальна в порівнянні із залізобетонним каркасом.
Інший приклад – реалізація багатоповерхової офісної будівлі. Цікаво, що вага арматури в запроєктованому варіанті монолітного залізобетону, була вища в порівнянні із вагою, запропонованою нами сталевого каркасу. Так само за рахунок зниження вартості фундаментів, суттєвого скорочення термінів будівництва, а також ефективних конструкторських рішень, які дозволили суттєво знизити площу вогнезахисту металоконструкцій. За рахунок цього була досягнута більш оптимальна вартість сталевого каркаса у порівнянні з монолітним.
Зараз ми виконуємо декілька розрахунків готельних комплексів в горах, де базово був запроєктований монолітний каркас, але з врахуванням поточної ситуації з наявністю робочої сили та важкої логістики, на нашу думку – сталевий каркас буде максимально ефективним.
Якщо говорити про конкуренцію зі збірним залізобетоном, важливо враховувати віддаленість заводу по виробництву збірного залізобетону від будівельного майданчика. Якщо об’єкт будівництва віддалений, має складні ґрунти, сейсміку, то сталевий каркас однозначно буде оптимальним рішенням. Якщо віддаленість об’єкту будівництва до заводу виробника збірного залізобетону невелика, з нашого досвіду, оптимальним рішенням буде комбінований каркас. Де колони будуть виконані зі збірного залізобетону, а конструкції покриття – з використанням металевого каркасу.
Якщо підсумувати, критично важливим для отримання оптимального рішення є ефективне проєктування металоконструкцій та виконання техніко-економічних розрахунків на початковому етапі.
Як часто компанія CKS залучається на ранніх етапах проєктування?
Ми активно просуваємо залучення ще на стадії концепту та ескізного проєкту. Саме це дозволяє обрати оптимальні інженерні рішення, уникнути помилок і здешевити реалізацію. На щастя, з кожним роком таких прикладів стає більше. Замовники розуміють: чим раніше долучити команду фахівців з металоконструкцій, тим якіснішим і ефективнішим буде фінальний результат.
За рахунок якісної роботи команди, досягається гарантовано якісний результат, що забезпечує повторні звернення наших клієнтів, які розуміють необхідність економічного аналізу на початкових етапах реалізації проєкту.
Наскільки важливим для розвитку вітчизняного ринку металоконструкцій є впровадження 305 Регламенту в Україні та чи готова компанія CKS до роботи за новими правилами?
Абсолютно. Ми слідкуємо за змінами у законодавстві, наші виробничі процеси вже відповідають європейським нормам. Більше того, частина нашої продукції виготовляється під експортні вимоги, де вже давно діють такі стандарти.
Впровадження 305 Регламенту — це не лише формальність. Це реальний шанс підвищити довіру до вітчизняного виробника, посилити якість, прозорість та безпеку у будівництві.
Яка допомога з боку держави та професійної спільноти могла б дати поштовх для активізації ринку сталевих конструкцій у будівництві?
Дуже важливо звернути увагу держави на потенційний імпорт металоконструкцій в Україну. Треба забезпечити максимальний захист існуючого промислового виробництва металоконструкцій. Це дає робочі місця та сплату податків в Україні.
По-друге, за рахунок активних дій професійних спільнот та учасників ринку з інвесторами та проєктними компаніями в напрямку донесення оптимальних рішень в реалізації сталевого або комбінованого каркасу, буде значно збільшена частка металоконструкцій в будівництві.
І, звісно, співпраця бізнесу й держави має стати більш відкритою та ефективною. Спільні платформи, публічні кейси – це все буде сприяти розвитку галузі.