• ua
  • ua
  • МЕНЮ:

    Вячеслав Колісник, Виконавчий директор УЦСБ: Виступаючи ініціатором запуску Basic LEAN - програми ощадливого виробництва, УЦСБ створює майданчик для відкритого діалогу між учасниками, спільного аналізу результатів впроваджень, обміну досвідом та ідеями, що будуть сприяти розвитку особистої компетенції, розвитку підприємств і галузі в цілому.

    25.07.2019

    Діючи в інтересах учасників і галузі металобудівництва, головне завдання УЦСБ дати потрібні та конкурентні знання, навчити бачити втрати в процесах і можливості для поліпшення, надати підтримку на перших етапах змін.

    Як з'явилася ідея запуску програми LEAN для учасників УЦСС. Чому зупинилися на концепції «ощадливого виробництва»?

    LEAN методологія вже давно і ефективно використовується в усьому світі, в різних галузях доводячи свою універсальність і ефективність. В Україні, на жаль, тільки в останні роки ми можемо спостерігати інтерес до кращих світових практик побудови виробничих систем, орієнтованих на потреби споживачів, гнучких і, одночасно, сфокусованих на скорочення витрат і підвищення продуктивності.

    Більшою мірою це заслуга іноземних компаній, які відкривають свої заводи на території України, проектуючи їх уже з урахуванням ощадливого підходу і пред'являючи нові вимоги до організації процесів і компетенцій персоналу. Так, наприклад, для заводів України, які виробляють автокомпоненти, що використовуються в самих іменитих автомобілях, наявність власної виробничої системи є абсолютно природним і обов'язковою умовою. Я зараз говорю про такі компанії як Jabil, Wet automotiv, Кromberg and Shubert і інші.

    Банк ЄБРР (проект EU4Business), наприклад, в рамках грантових проектів також підтримує малий і середній бізнес в частині консалтингу, спрямованого на підвищення операційної ефективності, в тому числі проектів щодо ощадливого виробництва, систем управління якістю та автоматизації.

    Безумовно, LEAN не панацея. Це не разовий захід, яке можна впровадити та швидко отримати видатні результати. LEAN - це, в першу чергу, спосіб мислення, розуміння цілей і пріоритетів, і методична цілеспрямована щоденна робота над поліпшеннями. Мало просто знати інструменти, необхідна також воля: міняти звички, приймати рішення і діяти з урахуванням довгострокової перспективи.

    LEAN методологія більше схожа на шлях, який показує, що навіть невеликі поліпшення, але на постійній основі в довгостроковій перспективі, дають вельми серйозні та стабільні результати. Особливо такий підхід є актуальним для нашого ринку, де у багатьох заводів немає можливостей інвестувати значні кошти в технологічне забезпечення, інфраструктуру і персонал.

    Ми хочемо дати учасникам Асоціації не тільки інструментарій та методологію, а й допомогти вийти за рамки звичного сприйняття виробничого процесу, побачити внутрішні резерви для поліпшень.

    Ще ми хотіли сфокусувати увагу представників галузі на одному з принципів філософії LEAN, який говорить, що Люди найцінніший актив!

    На жаль, на поточний момент жодне промислове підприємство не може похвалитися укомплектованим штатом і конкурентними умовами праці, не кажучи вже про те, щоб повноцінно використовувати людський потенціал для вдосконалення процесів. Дефіцит кваліфікованого персоналу робітничих спеціальностей відчувається зараз особливо гостро, хоча така тенденція почала чітко простежуватися ще років 10 назад. І ставлення до персоналу як статті витрат, а не як до ключового активу, не дозволяє підприємствам змінювати кадрову та організаційну політику.

    Які "вузькі місця" в роботі українських підприємств може визначити програма LEAN, який потенціал розкрити?

    До основних проблем, вирішення яких може посприяти впровадження в практику роботи підприємства інструментів LEAN-менеджменту, можна віднести:

    • відсутність знань про ринковий контекст (про реальні потреби споживачів, конкурентів, постачальників, далекому і внутрішньому оточенню);

    • відсутність якісного управління собівартістю продукції та ціноутворенням;

    • відсутність системного управління та неузгодженість бізнес-процесів. Немає довгострокових цілей і керованих показників для їх досягнення);

    • низька операційна ефективність;

    • інертність, низька здатність до змін;

    • відсутність сильних команд, дефіцит кадрів.

    Чому Lean називають "ощадливим виробництвом" що це під собою має на увазі? Наскільки застосовна концепція програми для України в цілому і сектора металобудівництва в цілому?

    Говорячи про термінологію, думаю, варто почати з поняття LEAN.

    У 1978 році була видана книга з описом 30-ти річного досвіду створення японської системи управління виробництвом - «Виробнича система Тойота» (Toyota Production System), автор Тайіті Оно. Тоді ж з'явився і відповідний термін - TPS. Ця система, що протиставляє себе масового виробництва, дуже швидко довела свою ефективність.

    У 1985 році в США на базі Массачусетського технологічного інституту була запущена Міжнародна автомобільна програма, мета якої вивчення Японського підходу до управління виробництвом. Дослідження тривали цілих 5 років, а їх результати опубліковані в книзі Джеймса Вумека «Машина яка змінила світ».

    Американські дослідники назвали японську систему LEAN, що в перекладі означає худий, худий, пісний. Цей термін вперше був використаний в статті Джона Крафчика, опублікованій в журналі Массачусетського технічного університету. Він визначав систему як таку, в якій немає нічого зайвого: зайвих запасів сировини і продукції, зайвих операцій, зайвих рухів і переміщень, зайвого обладнання і виробничих площ.

    У 1996 році вийшла книга «LEAN THINKING», у 2013 році переведена на російську мову як «ощадливе виробництво». Автор терміну «ощадливе виробництво» Сергій Турко, головний редактор видавництва «Альпіна Паблішер». Але, на мій погляд, цей термін тільки певною мірою передає суть. LEAN система універсальна і підходить як для виробничих, так і для офісних і сервісних процесів.

    Так що, як бачите, TPS, LEAN, ощадливе виробництво - це все найменування однієї та тієї ж системи. І ця система повною мірою може бути застосована для нашої галузі, яка також прагне надати замовнику якісний конкурентний продукт і при цьому забезпечити прибутковість підприємств, знижуючи витрати коштом усунення втрат в процесах.

    Ми впевнені, що застосування концепції LEAN в поточній роботі компаній призведе до більшого фокусування на споживачах і «вузьких місцях», як у виробничому процесі, так і діяльності компаній в цілому, що принесе найкращі результати та суттєво підвищить ефективність.

    Як буде проходити навчання інструментам LEAN? Є вимоги до компаній, фахівці яких беруть участь в навчанні Basic LEAN?

    Програма Basic LEAN охоплює 5 навчальних модулів з подальшим тестуванням і захистом виконаних, під час навчання, проектів.

    Кожен модуль містить одноденний семінар-практикум, практичні домашні завдання на відпрацювання пройденого матеріалу в рамках своїх виробничих майданчиків, консультаційну підтримку і зворотний зв'язок по виконаному завданню.

    Діючи в інтересах учасників УЦСБ і галузі металобудівництва, ми орієнтувалися на практичну спрямованість навчання. Наша основна задача - підготовка компетентного персоналу, здатного в рамках компанії вирішувати завдання, спрямовані на підвищення ефективності. У процесі практичного відпрацювання інструментів ощадливого виробництва викладачі курсу будуть надавати допомогу учасникам з виконання завдань.

    Звичайно, і до учасників пред'являлися певні вимоги. Перше з них полягало в тому, що для отримання максимальної ефективності від навчання кожна компанія направляє для участі в програмі мінімум два співробітники, які сформують основу команди, відповідальної за подальше впровадження LEAN на підприємстві. Ми відразу позначили важливість командної роботи і підтримки вищого керівництва в питаннях впровадження ощадливого виробництва, оскільки саме відсутність цих двох чинників є основною, якщо не єдиною, причиною невдалих впроваджень.

    Друга вимога - це згода компанії на відкрите обговорення питань впровадження з іншими учасниками навчальної групи. Ми зібрали однорідну групу з представників заводів металоконструкцій. На наш погляд, відкритий діалог і спільний аналіз результатів практичних завдань буде мультиплікувати отриманий досвід і сприяти розвитку кожної компаній і галузі в цілому.

    Які компанії сформували першу групу навчання за програмою LEAN? Цікаво дізнатися про їх мотивації (інвестувати час і кошти в навчання і впровадження LEAN).

    Першу групу з 18 учасників представляють 8 компаній: ТОВ ЦКШ - Сталь, ТОВ ЮТЕМ-ЗМК, ТОВ СМАРТБІЛДІНГГРУПП, ПрАТ Житомирський завод огороджувальних конструкцій, ПрАТ УКРСТАЛЬ КОНСТРУКЦІЯ ", ТОВ ЗМК УКРСТАЛЬ ЖИТОМИР, ТОВ Досвід 2002, Завод Сталтех - група компаній ОСНОВА.

    Основна мотивація - розуміння і визнання наявності тих вузьких місць, про які ми говорили з вами раніше. Прагнення поліпшити керівництво своєї операційною діяльністю і розуміння, що старі підходи до управління не приносять бажаних результатів. Втім, про свою мотивацію, цілі та очікування від навчання керівники компаній-учасників розповідають самі в інтерв'ю, з якими можна ознайомитися на сайті УЦСБ.

    Як фінансується участь в програмі? Хто може стати її учасником?

    Навчання учасників сплачує підприємство. Ця програма не розглядалася організаторами як прибутковий захід і вартість навчання визначалася, виходячи з прямих змінних витрат. Це дало можливість сформувати досить низьку вартість в порівнянні з альтернативними навчальними програмами.

    УЦСБ ініціював розробку та запуск програми для учасників Асоціації, сформувавши першу групу з представників заводів металоконструкцій. Надалі ми плануємо і далі створювати однорідні групи учасників за специфікою діяльності. Так в планах, наступну групу сформують представники компаній-профілювальникиків (виробники металочерепиці, профнастилів, стінових касет, фальцевих панелей та інших огороджувальних матеріалів з тонколистової сталі). Можливо, наступним етапом буде залучення в програму тих підприємств, які беруть участь в потоці створення цінності для споживача: постачальники, в тому числі сервісні металоцентри, підрядники і т.д.

    Яких практичних результатів ви очікуєте від впровадження LEAN на підприємствах компаній-учасників? УЦСБ, як ініціатор програми, буде відстежувати ефективність впровадження інструментів LEAN на підприємствах?

    Ми будемо відстежувати результати по виконаним практичним завданням і спостерігати їх розвиток в динаміці до моменту захисту учасниками проекту.

    Кількісні та якісні показники бажаних результатів повинні визначити самі підприємства. Їх рівень буде залежати від стартових позицій і реального залучення керівного складу підприємств в процес змін.

    Навчальна програма містить тільки базові інструменти LEAN. Продовжувати LEAN- проекти після навчання підприємства зможуть як самостійно, так і з залученням консультантів і експертів.

    Позиція Асоціації - стежити за розвитком LEAN проектів на підприємствах та аналізувати ефективність впровадження.

    Можливо, ми спільно з учасниками прийдемо до необхідності розробки наступного навчального курсу по більш «просунутим» LEAN-інструментам.

    Розкажіть про успішні приклади впровадження LEAN на підприємствах галузі, яких результатів досягнуто?

    Одним з яскравих прикладів компаній, яка вибрала LEAN шлях, є Modern-Expo Group - лідер у виготовленні сучасного обладнання.

    Результати, яких їм вдалося досягти за перші 5 років впровадження:

    • Зростання продуктивності на 30>#/p###

    • Зменшення виробничих площ на 25>#/p###

    • Зменшення відходів на 50% щорічно

    • Lead Time скорочений в 7 разів (70% продуктів виготовляється менш ніж за 3 дні)

    • 10-ти кратне повернення інвестицій в LEAN

    • Своєчасність здачі готової продукції з виробництва 98>#/p###

    Які програми навчання УЦСБ планує запускати надалі?

    Формуючи ідеї навчальних заходів, УЦСБ враховує потреби учасників Асоціації. На цей момент ми бачимо необхідність компаній в практичної інформації по частині маркетингу і продажів. Вони повністю узгоджуються з філософією LEAN, перший принцип якої говорить: Думай про замовника. Головне, що необхідно зробити при впровадженні ощадливого виробництва підприємством - визначити цінність для замовника і всі зусилля спрямувати на її створення найбільш ефективним способом.

    ПІДПИШИСЬ, ЩОБ НЕ ПРОПУСКАТИ ВАЖЛИВІ НОВИНИ