Ефективні сталеві рішення для будівництва паркінгу в мегаполісі
Відсутність достатньої кількості паркувальних місць в центральних районах більшості українських міст - проблема, що посилюється з кожним роком. Якщо в європейських столицях кількість паркомісць у середньому становить 16-17% від кількості жителів, то для Києва цей показник в 20 разів менше.
Європейський досвід показує, що найкращим способом розв'язання питання автомобільної завантаженості міських вулиць є розвиток інфраструктури
багаторівневих паркінгів, що дозволяє місту в короткі терміни збільшити кількість паркомісць, а девелоперам - вигідно інвестувати
в перспективний напрямок комерційної нерухомості.
Паркінги в умовах мегаполісу
Європейський досвід показує, що найкращим способом розв'язання питання автомобільної завантаженості міських вулиць є розвиток інфраструктури багаторівневих паркінгів, що дозволяє місту в короткі терміни збільшити кількість паркомісць, а девелоперам - вигідно інвестувати в перспективний напрямок комерційної нерухомості.
Використання в будівництві паркінгів зі сталевим каркасом дозволяє інвесторові
отримати до 10% додаткових паркомісць* завдяки збільшеним прольотам і компактним перетинам колон, а також скоротити до 45% терміни зведення і збільшити чисту наведену вартість (NPV) від експлуатації об'єкта, завдяки малоелементності, легкості і високій заводській готовності конструкцій.
* У порівнянні з традиційними залізобетонними каркасами паркінгів.
Види багаторівневих паркінгів
Організація наземних однорівневих стоянок вимагає значного землевідведення, а також погіршує містобудівне середовище. Підземні багаторівневі паркінги мають обмежену придатність, так як супроводжуються складними і трудомісткими роботами нульового циклу, впливають на сусідню забудову і можуть спричинити перенесення існуючих міських інженерних мереж.
Найбільш оптимальним варіантом розширення паркувальної інфраструктури сучасних міст є будівництво наземних багаторівневих парковок.
Багаторівневі наземні паркінги
Є найпоширенішими в Західній Європі як оптимальне рішення збільшення кількості паркомісць в обмежених міських умовах. Залежно від потреб бізнесу і можливостей будівельного майданчика багаторівневі паркінги можуть бути прибудованими до певної будівлі, вбудованими або такими які стоять окремо.
Автоматичні паркінги
Є одним з перспективних видів, вони мають такі переваги як
економія часу на в'їзд-виїзд-пошук місця і безпечне зберігання автомобіля.
В даному типі паркінгу відсутні рампи і автомобільні проїзди, що
дозволяє отримати на 35-50% більше паркомісць у порівнянні з іншими
технологіями будівництва. Однак складність доступу власника де стоїть
на автоматичному паркінгу автомобіль обмежує застосування такого виду
споруд у форматі торгових будівель, розважальних і офісних центрах,
а також інших місцях, де потрібен доступ до автомобіля без від'їзду з місця
парковки.
Механізовані паркінги (напівавтоматичні)
Є спрощеним варіантом автоматичного паркінгу, які являють собою тимчасове швидке спорудження, часто для ущільнення наземних стоянок. Автоматичні і механізовані паркінги можуть бути розташовані окремо, прибудованими до існуючих
будівель, вбудованими в них, а також мати підземне розміщення.
Переваги сталевих паркінгів
Будівництво багаторівневих паркінгів з металоконструкцій в порівнянні з залізобетонними дозволяє девелоперу отримати ряд незаперечних переваг, таких як скорочення термінів і вартості будівництва, збільшення кількості машиномісць на одиницю площі будівлі, адаптивність при наступних реконструкціях і надбудови, можливість максимальної інтеграції в існуюче архітектурне середовище і т.д.
Більш детально розглянути порівняння застосування сталі і монолітного залізобетону в будівництві паркінгів можна на прикладі двох конструктивних схем умовного проекту відкритого трирівневого паркінгу.
Висока швидкість будівництва
Будівництво багаторівневих паркінгів із застосуванням металоконструкцій замість залізобетонних рішень дозволяє скоротити терміни будівництва до 45%. Це обумовлено високою заводською готовністю і уніфікацією металевих конструкцій, а також простотою їх монтажу в обмежених умовах щільної міської забудови. Великі прольоти, мала вага і кількість елементів каркаса підвищують технологічність його монтажу і зменшують розміри фундаментів, що в свою чергу призводить до збільшення швидкості будівництва. Скорочення термінів будівництва дозволяє зменшити витрати на утримання ділянки, а також збільшити чисту наведену вартість (NPV) від більш раннього введення об'єкта в експлуатацію.
До 10% більше паркомісць
Відсутність потреби в додаткових колонах при прольотах 15-18 м, а також
невеликі габарити колон у порівнянні з залізобетонними пілонами дозволяють
розмістити до 10% більше паркувальних місць і організувати більш зручну схему
пересування автотранспорту.
Економія витрат на будівництво
Вага сталевої будівлі на 40-60% нижче, ніж будівлі з бетону, що забезпечує
економію витрат на фундаментах багаторівневих паркінгів в обсязі до 15-20% кошторису всього проекту.
Простота розширення і реконструкції
Каркаси із застосуванням сталевих конструкцій мають високу ступінь ремонтопридатності і адаптивності при переоснащенні, над будівництвах і реконструкціях, а також при зміні функціонального призначення.
Шарнірні вузли балка-колона дозволяють повністю уніфікувати рішення перекриттів в межах осередку і використовувати їх повторно, забезпечуючи мобільність і екологічність будівельного процесу.
Легкість виконання монтажних робіт в умовах обмеженого простору
Завдяки уніфікації проектних рішень, великій заводської готовності і відсутності «мокрих» процесів в умовах щільної міської забудови металоконструкції дозволяють реалізувати проект в мінімальні терміни, без загрози для функціонування сусідніх будівель, а також руху транспорту.
Створення знакових архітектурних об'єктів
Сучасні технології проектування і виготовлення сталевих каркасів і
огороджувальних матеріалів надають широкі можливості для створення неповторної архітектури багаторівневих паркінгів, а також їх інтеграції в існуюче архітектурне середовище міста. Широка палітра покриттів, атмосферостійкі сталі, декоративні та огороджувальні металеві панелі, жалюзі та ін. дозволяють досягти необхідної виразності зовнішнього вигляду будівель паркінгів.
Особливості проектування паркінгів
Вимоги до паркінгів, зведеним на території України, регламентуються національним нормативним документом ДБН В.2.3-15:2007 «Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів», відповідно до якого мінімальні розміри місць зберігання автомобілів в паркінгах слід приймати 5,0 м - довжина і 2,5 м - ширина.
Слід звернути увагу, що ДБН В.2.3-15:2007 розглядає обмежену кількість моделей автомобілів, в основному виробництва країн СНД і рекомендує для інших марок враховувати їх конкретні паспортні габарити. Тому при проектуванні паркінгу важливо враховувати реальні розміри автомобілів,які будуть зберігатися на майбутній автостоянці.
З 1 липня 2014 року на території України набрали чинності гармонізовані європейські норми в сфері проектування будівельних конструкцій (Єврокоди), що дають більш точний опис навантажень на паркінги.
Відповідно до Єврокодів 1 Частина 1-1 (ДСТУ-Н Б EN1991-1-1) для паркувальних
зон, в яких загальна вага транспортного засобу не перевищує 30кН (≈ 3 т), характеристичне значення корисної рівномірно розподіленого навантаження
- 2,5 кПа, а локально застосовуваної для місцевих перевірок - 7 кН.
Шляхи оптимізації будівництва багаторівневого паркінгу
Застосування типових конструктивних рішень сталевого каркаса дозволяє ефективно вирішити питання пропускання інженерних комунікацій в одному рівні з несучими конструкціями перекриттів, а також зменшити їх будівельну висоту, тим самим зменшити загальну висоту об'єкта. Це в свою чергу дає можливість зменшити висоту і вартість фасадів або отримати більшу поверховість при однаковій висоті будівлі. Найбільш технологічними є рішення багаторівневих паркінгів з напівповерхами, коли два суміжних прольоти зміщені на половину висоти між поверхами. Це дозволяє поліпшити провітрювання будівлі, збільшує жорсткість конструкції і кількість паркомісць.
У паркінгах раціональним варіантом вважається в'язева схема з шарнірним обпиранням композитних (сталезалізобетонних) балок настилу, з плитами по профнастилу. Рамні каркаси в основному застосовуються в тих випадках, коли необхідно максимально зменшити висоту балок перекриттів або деформативність схеми. Також застосовують схеми, в яких композитними є не тільки балки, а й плити, але для цього необхідно використання настилів з рифами (виштамповками). Вибір шарнірного обпирання балок обумовлений зменшенням перетину колон і можливістю створення типових проектних рішень балкових клітин перекриттів і покриттів при тій же або нижчій металоємності.
Наступним напрямком поліпшення конструктивних рішень є оптимальний підбір типів і розмірів перетинів балок. Для заданої сітки колон з основними балками прольотом 18 м оптимальна висота перетину балок знаходиться в межах 900-1100 мм (1 / 16-1 / 20 прольоту), але з урахуванням композитної роботи їх висота, як правило, не перевищує 800 мм (1/22 прольоту).
Особливості антикорозійного захисту і протипожежних заходів
ДБН В.2.3-15:2007 визначає, що вентиляція паркінгу повинна бути організована таким чином, щоб концентрація забруднюючих речовин в повітрі не перевищувала гранично допустимих концентрацій по ГОСТ 12.1.005-88 «Загальні санітарно
гігієнічні вимоги до повітря "робочої зони". Гранично допустимі концентрації, зазначені в цьому документі, дозволяють віднести середу в паркінгах до категорії «В» агресивних газів по ДСТУ Б В.2.6-193 діє до: 2013 «Захист металевих конструкцій від корозії. Вимоги до проектування ». З урахуванням нормального вологісного режиму ступінь агресивного впливу середовища по ДСТУ Б В.2.6-193 діє до: 2013:
• У закритих опалювальних паркінгах - слабоагресивних.
• У неопалюваних і відкритих паркінгах - середньоагресивному.
Непрямі вимоги до вогнезахисту сталевих конструкцій в паркінгах різних типів визначені в ДБН В.2.3-15:2007, за яким ступінь вогнестійкості наземних закритих паркінгів, а також допустиму кількість поверхів і їх площа в межах протипожежного відсіку слід приймати згідно з таблицею за ступенями вогнестійкості, поверховості і розмірами пожежного відсіку наземних паркінгів закритого типу. Конструкції сходових клітин в паркінгах відкритого типу, незалежно від їх ступеня вогнестійкості, повинні мати клас вогнестійкості та межі поширення вогню, які відповідають сходовим клітинам будівель II ступеня вогнестійкості. Підбір такого об'ємно-планувального рішення, яке дозволяє привласнити будівлі ступінь вогнестійкості IIIа, допомагає виключити вогнезахист більшості металоконструкцій каркаса, крім сходових майданчиків. У разі композитних перекриттів це додатково дозволяє враховувати профнастил (з рифами) в якості армування плити. Вважати профнастил армуванням плити при присвоєнні інших ступенів вогнестійкості допускається тільки, якщо забезпечується достатня його вогнезахист. Необхідні межі вогнестійкості конкретних конструктивних елементів в залежності від ступеня вогнестійкості будівель визначені в Таблиці 4, ДБН В.1.1-7-2002 «Захист від пожежі. Пожежна безпека будівель та споруд ».
Проектування багаторівневих паркінгів із застосуванням Єврокодів дозволяє домогтися зниження вартості вогнезахисту металоконструкцій на 20-30% в порівнянні з проектуванням за вітчизняними нормами за рахунок диференційованого підходу до визначення критичних температур сталевих конструкцій.
ЗАВАНТАЖИТИ ПУБЛІКАЦІЮ З ДОДАТКОВИМИ МАТЕРІАЛАМИ